Ukradeni snovi o obitelji (“Shoplifters” H. Kore-eda)

Izvorno objavljeno na: ziher.hr

Datum objave: 28.01.2019.

Muškarac i dječak promatraju jedan drugog sa suprotnih strana supermarketa. Kreću se lagano između polica te neverbalnim jezikom potvrđuju jedan drugome da su spremni za akciju. Muškarac svoju korake usmjerava prema kasi, dok dječak podiže svoje ruke u visinu očiju te počinje praviti „magične“ pokrete prstima i dlanovima. U trenutku dok muškarac nedužno razgovara s prodavačem, tražeći pomoć, dječak neprimjetno pakira u svoj ruksak stvari s polica, a potom napušta prodavaonicu.

Kradljivci sa svrhom

Nekoliko minuta poslije pridružuje mu se muškarac Osamu, te gleda što je njegov posinak Shota uspio ukrasti u prodavnici. Ništa pretjerano vrijedno, osnovne potrepštine za dom, uglavnom hranu. Osamu primjećuje da su zaboravili ukrasti šampon. Ipak to ga ne brine, očito on i Shota već neko vrijeme obavljaju ovaj posao i veoma lako će nabaviti šampon – već kroz koji dan kada opet budu izvoditi svoju „magiju“ u nekom drugom supermarketu u Tokyu.

Hirokazu Koreeda u uvodnoj sceni filma Shoplifters prezentira nam istovremeno emotivnu i toksičnu dinamiku nesvakidašnje obitelji na rubu siromaštva spremne učiniti sve za opstanak. Redatelju Koreedi, ovo je daleko od stranog, u pitanju je trinaesti dugometražni igrani film u njegovom opusu, u kojem kroz prikaze neuobičajenih obiteljskih odnosa radi  disekciju i prikazuje razvoj japanskog društva.

Foto: facebook.com/ShopliftersFilm/

Obitelji bez krvnih veza

Na putu kući u hladnoj noći Osamu i Shota primjećuju trogodišnju djevojčicu Juri napuštenu u stanu. Djevojčica je očito promrzla i gladna te nakon što je Osamu ponudi kroketom, dvojac je vodi kući kako bi je nahranili i zagrijali, iako kod kuće već imaju dovoljno usta koje je potrebno nahraniti i zagrijati. U staroj ruševnoj kući osim dvojca lopova žive još Nobuyo, Osamuova žena, djevojka imena Aki te njena baka. Svjesni svoje teške situacije, odlučuju da ne mogu zadržati Juri nakon večere. Osamu dobiva zadatak da vrati djevojčicu u njen stan, ali nakon što čuje silnu buku i lomljavu iz stana iz kojeg je otuđio djevojčicu, Osamu ipak zna da je njegova nekonvencionalna siromašna obitelj mnogo sigurnije mjesto za Juri.

Koreeda svoj film fokusira na skupinu ovih šest karaktera, postepeno nam u toku prvih devedeset minuta filma otkrivajući tko su oni i kako su se našli u trenutnoj situaciji. Svako od njih, skladno svojoj generaciji i mogućnostima, pokušava financijski doprinijeti skupini i naravno većina poslova u koje se upuštaju daleko su od moralnog djelovanja. Ipak, Koreeda od  gledatelja ne traži da im sudimo, već upravo suprotno – daje nam više nego dovoljno razloga da stanemo na njihovu stranu i nadamo se nekom sretnom kraju gdje će nakon svega što su prošli ovi likovi uspjeti se izvući iz problema i živjeti bolji život.

Slatko-turobni životi moralno upitnih

Shoplifters je film koji prodire mnogo dublje u živote ovih karaktera, a teška financijska situacija je tek površinska narativna linija koja ih okuplja. Tako u pozadini filma saznajemo kako i zašto su Osamu i Nobuyo u braku, što se desilo s pravom obitelji koju je djevojka Aki imala te od kud baki ruševna kuća u kojoj svi obitavaju. Koreeda svojim scenarijem duboko zaranja u svakog od svojih karaktera i iz njih izvlači njihove požude, strasti i traume, postepeno uvodeći gledatelje u suštinu života ovih karaktera i istinske probleme, koje su daleko od sitnijih izlaganja nemoralu.

Osim snažnog razvoja priče, redatelj reflektira osobne traume i generacijske različitosti, svakog od svojih karaktera kroz pažljivo odabrane scenografije. Tako su scene sa Shotom i Juri uvijek smještene u dinamičnim sredinama otvorenim za promjene, Aki je smještena u neonski glamur mladalačkog života, Osamu i Nobuyo u sivilo iz kojeg pokušavaju prodrijeti željama da se otklone ka prirodi dok je sama baka uvijek na rubu prirode.

Foto: facebook.com/FantasmagoriaCinema

Povratak u uzročno-posljedičnu stvarnost

Ipak, ono gdje Shoplifters posebice uspijeva zablistati je u posljednjih 30 minuta filma. Dok je prvih sat i pol filma bilo putovanje kroz slatko-turobne živote ove nesvakidašnje obitelji, od njihovih trauma do njihovih trenutaka zajedničke sreće (poput dana u kojem Osamu i Nobuyo napokon imaju praznu kuću samo za njih dvoje ili dana u kojem „obitelj” zajedno odlazi na plažu) završnica filma nas vraća u stvarnost u kojem svaka nemoralna akcija nosi neku zakonsku reakciju. Koreeda svojim gledateljima skida roze naočale tako da sve što smo vidjeli u prva dva čina filma u završnici biva nemilosrdno propitano.

Shoplifters je izrazito pažljivo posložena obiteljska drama, nominirana za ovogodišnjeg Oscara u kategoriji Najboljeg stranog filma. Veoma je teško predviđati šanse da Koreeda osvoji ovu nagradu, jer za razliku od ostalih kategorija u kojima su nominacije bile osrednje, za najbolji strani film konkurenciju krase veliki i značajni filmovi s Venecije i Cannes festivala. Shoplifters se možda jednom dokazao pred filmovima Cold War i Capernaum te osvojio Palme d’Or. Ipak, za nagradu AMPASA zasigurno će biti mnogo teže nadmašiti redateljska imena kao što su Alfonso Cuarón (Gravity), Pawel Pawlikowski (Ida) i Florian Henckel von Donnersmarck (The Life of Others).